Jak přečkat zimu bez úrazů

Bezpečnost
Jak přečkat zimu bez úrazů

Stačí, aby napadla trocha sněhu, uhodily mrazíky, a rázem se chodníky a cesty stanou nebezpečným územím. Jen loňská zima si vyžádala na silnicích 194 lidských životů, což bylo o 19 víc než v předešlém období. Nejde ale pouze o motoristy. Na kluzkém povrchu snadno uklouznete a můžete se vážně zranit. Proto velká část pracovních úrazů souvisí se zakopnutím nebo uklouznutím.

Základem je dobrý posyp, kvalitní lopata a nářadí

Často se stává, že sníh sice odklidíte, ale povrch zůstane mokrý, kluzký a ne úplně bezpečný. „Použijte kvalitní posypovou sůl. Ta vám pomůže z povrchu odstranit veškerý sníh, led a námrazu. Pokud nechcete používat posypovou sůl, nabízíme vám ekologicky šetrné řešení v podobě sorbentu Absodan Plus. Funguje podobně jako štěrk, ale je lehčí a snadno se odklízí, ” radí Ing. Jan Hrdina, produktový manažer ze společnosti HAPPY END.

Razantně se zvyšuje i počet úrazů, ke kterým dochází při odklízení sněhu a zmrazků. Navíc pokud je sníh těžký a mokrý, trpí i záda. Podle lékařů netrénovaným jedincům,  hrozí dokonce vyhřeznutí meziobratlové ploténky. Základem prevence je kvalitní lopata a nářadí s dostatečně dlouhou násadou. Ta vám umožní, abyste měli záda ve správné pozici a zbytečně je nenamáhali. Pokud je to možné, sníh raději shrnujte, než odhazujte. A naučte se pohyb dělat správně, aby vás záda nebolela.


Pozor na odstraňování sněhu ze střech a okapů

Při odstraňování sněhu nebo ledu ze střech a okapů často hrozí pád z kluzkého žebříku. Jestliže v zimě na žebříku pracujete, ujistěte se, že je očištěný a stabilní. Obujte si boty s dobrým vzorkem. Snížíte tak riziko, že by vám noha na žebříku uklouzla, a vy si při pádu vážně ublížili. Také si nezapomeňte obléct pracovní rukavice. Ty vás ochrání nejen před chladem (zvlášť na kovovém žebříku), ale také před pořezáním, puchýři a odřeninami. A při výběru žebříku nešetřete! Měl by být z kvalitního materiálu a splňovat požadavky ČSN EN 131.

Další tipy pro bezpečnou práci na žebříku najdete v časopise Moderní provoz.