4. průmyslová revoluce, on-line svět práce a BOZP

Bezpečnost
4. průmyslová revoluce, on-line svět práce a BOZP

Čím dál častěji se setkáváme s pojmem Průmysl 4.0. Hovoří se o další průmyslové revoluci, jisté ale je, že tento fenomén svými dopady dalekosáhle překoná hranice pouhé transformace průmyslové výroby.

Postupná digitální integrace výrobních procesů prostřednictvím komplexních inteligentních řídicích nástrojů pozvolna vede ke vzniku komplexních autonomních kyberfyzikálních systémů. Výrobní operace jsou – od jednodušších ke stále složitějším – svěřovány strojům, a automatické robotické či rozhodovací systémy nahrazují lidskou práci i expertní vědění. Cílem je větší přizpůsobení se požadavkům zákazníků, ale také dosažení časových a finančních úspor a maximální možné efektivity … a snad také uvolnění lidského potenciálu pro činnosti, kde člověka stroj skutečně nahradit nemůže. Koncept Průmyslu 4.0, původně zamýšlený hlavně pro strojírenství, se rozšiřuje i do dalších odvětví. Chceme-li totiž podle standardů Průmyslu 4.0 vyrábět, musíme mu přizpůsobit také logistiku, řízení dodavatelských řetězců, energetiku, spotřebitelský průmysl, maloobchod, administrativu a tak dále.  

Digitalizace ekonomiky tak má nejen vrstvu technologickou, ale také sociální. Máme-li se proto zabývat digitální revolucí ve výrobě, musíme promýšlet i nové uspořádání pracovněprávních vztahů.

 

 

Jak může digitalizace a integrace ovlivnit svět BOZP a práce obecně?

Pomineme-li otázky kybernetické bezpečnosti, na úrovni techniky se vše zdá být předvídatelné a zvladatelné. V podstatě můžeme říci, že rizika od strojů jsou známá a u vysoce autonomních systémů také řiditelná. Úskalí digitalizované ekonomiky se projeví, když narazíme na otázku připravenosti lidských zdrojů. Zde se ukáže potřeba nového nastavení jejich ochrany. Mám-li mít maximálně flexibilní výrobu, musím totiž mít také co nejflexibilnější pracovníky. Současná právní úprava mi začne být těsná, protože pracovněprávní vztahy chápe jako vázané na pevnou pracovní dobu a pracoviště v prostorách zaměstnavatele, což ale není model trhu práce, který by mohl do budoucna většinově přetrvat. Jako zaměstnavatel v digitalizované ekonomice potřebuji vztahy se zaměstnanci maximálně zpružnit co do požadavků na pracovní dobu a místo jejího výkonu. Odvozeně se ukáže, že za takových podmínek nejsem schopen a ani ochoten nést odpovědnost za bezpečnost a ochranu jejich zdraví při práci (BOZP) ani za délku trvání tohoto vztahu a záruky pro případ, kdy si jej budu přát ukončit, v rozsahu, jak je to v současnosti nastaveno pro plnohodnotné pracovněprávní úvazky.  

Pro tento měnící se soubor podmínek výkonu práce bylo zavedeno označení on-line práce. Pro legislativce je velkou neznámou, jak v jejím rámci uspokojivě nastavit novou úpravu zaměstnanosti, pracovního práva a ochrany pracujících. Práva a povinnosti zaměstnavatelů a podnikatelů vůči osobám, které pro ně vykonávají práci, mají v současnosti tendenci brát na sebe podobu netradičních smluvních vztahů, vykazujících větší či menší odchylky od toho, co stanovuje obecná úprava pracovního práva. Jejich určujícími znaky jsou dočasnost a různorodost zakázek, vysoká forma autonomie (co do místa výkonu práce, pracovní doby a často i vztahů v pracovních týmech). Pro oblast kontroly nad stavem BOZP je nejkritičtějším bodem neexistence trvalého pracoviště u zaměstnavatele, jenže právě to je koncept, na kterém stojí celá současná úprava péče o bezpečnost a ochranu zdraví při práci v EU. Jak ale popsat rizika pracoviště, které je pokaždé někde jinde?  

Současné diskuze nad novou úpravou tak musí uvažovat pestrou škálu různých – více či méně standardních – variant poskytování služeb nebo výkonu práce prostřednictvím pracovních vztahů a dohod. Neformální či příležitostné smlouvy, „závislý“ výkon samostatné výdělečné činnosti u nás nazývaný švarcsystém, práci na zakázku, z domova, smlouvy s dočasnými pracovními týmy atd. Může se přitom jednat o administrativní i manuální práce, může jít o práci vysoce odbornou i zcela nekvalifikovanou, může jít o velkou zakázku, ale také malou, o dlouhodobou či dočasnou spolupráci v závislosti na specifických podmínkách podnikatele.

 

Nastupující rizika

Z hlediska BOZP se při těchto činnostech setkáváme s celou šíří pracovních rizik, pro která se v češtině vžilo označení nastupující. Některá jsou fyzického rázu (pracovní úrazy), jiná psychosociálního charakteru. S mnohými z nich se již dnes potýkají dočasní či agenturní pracovníci, což je segment trhu, který tlaku na flexibilitu již podlehl a zdá se, že se neumí zcela účinně bránit. Na jejich příkladu si můžeme udělat představu, čemu bude vystavována stále větší část pracující populace, jestliže legislativní úprava pracovněprávních vztahů zavčas nezareaguje.

  • Délka pracovní doby či přestávek při práci nejsou prioritou při sjednávání zakázek a pod kontrolou při jejich výkonu, přitom víme, že únava je jednou z častých příčin pracovních úrazů.

  • Nedostatečný rozsah školení a informování o rizicích ze strany zadavatele zakázky, který nemá za zaměstnance odpovědnost jako při klasickém pracovněprávním vztahu.

  • Mohou se vyskytnout i specifická rizika (muskuloskeletální problémy, únava při dlouhodobé práci se zobrazovacími jednotkami, expozice elektromagnetickému záření).

  • Zvýšená míra psychosociálních rizik plynoucích z izolace pracovníka (někdy nazývané digitální samota), stresu, přemíry informací, nejistoty, někdy také z kyberšikany. Odborníci hovoří o technostresu a snadném vzniku závislosti na IT technologiích. Zapomenout bychom neměli ani na zvýšené nebezpečí vyhoření. V systému, kde se pravidla zpracování zakázky řídí pokyny a představami zadavatele, se tlak přenáší na zpracovatele a je mnohdy extrémní. Je vyžadováno splnění zakázky ve velmi krátkých termínech, aniž by přitom zpracovatel měl jistotu, že někdy po jejím dokončení nebo alespoň později v budoucnu získá zakázku další.

  • Mnoho ze zpracovatelů jsou mladí lidé, jimž je blízké riziko či zanedbání bezpečnostních pravidel.

 

Co na to Evropa?

Evropská unie se v první fázi zaměřila na sociální ochranu a přijala Evropský pilíř sociálních práv. V rámci legislativních prací jsou navrhovány úpravy směrnice 91/533/EHS o podmínkách pracovní smlouvy nebo pracovního poměru a rámcové směrnice o zavádění opatření pro zlepšení BOZP 89/391/EHS. Cílem je zahrnutí otázek sociální ochrany a BOZP i pro nestandardní formy zaměstnávání. Mezitím členské státy volí různá řešení.

Některé členské státy se zaměřily na posuzování, zda se při podobných činnostech jedná o zaměstnance nebo samozaměstnance (OSVČ), případ od případu.

Jiné začaly uvažovat o nové kategorii pracovníků, stojících někde mezi zaměstnancem a OSVČ, a vytvářejí takové právní předpisy, které budou lépe chránit i je. Příkladem je užší vymezení toho, kdo je OSVČ, a stanovení další skupiny, tzv. nezávislého pracovníka, na kterého se na rozdíl od OSVČ vztahuje pracovní právo a tím i požadavky na BOZP.

Třetí cestou je přijetí zvláštní právní úpravy pro OSVČ, která zahrnuje některé prvky ochrany zaměstnanců. Vztahují se na ně stejné požadavky na minimální mzdu či sociální zabezpečení a na BOZP.

Zajímavou cestou šla Francie, která přijala v roce 2016 zákon o práci, modernizaci sociálního dialogu a stanovení podmínek pro vývoj pracovní kariéry. Cílem právní úpravy bylo stanovení pravidel ochrany asymetrického vztahu on-line pracovníků a omezení prostoru pro existenci šedé ekonomiky v této oblasti. S ohledem na existenci a vliv odborů a zaměstnavatelských svazů ve Francii se země rozhodla místo vytvoření nové kategorie pracovníků upřesnit pravidla pro sociální ochranu včetně pravidel sociálního dialogu pro OSVČ a nezávislé pracovníky. Zadavatel je povinen pro OSVČ, které jsou v praxi na něm ekonomicky a technicky závislé, uzavřít v jejich prospěch úrazové pojištění, zajistit pro ně specifické odborné vzdělávání (doplňkové vzdělávání dospělých), na žádost vystavit potvrzení o odborné kvalifikaci a praxi OSVČ. Tyto osoby mají právo se odborově sdružovat, zakládat odborové svazy, kolektivně vyjednávat a nechat se odborovým svazem zastupovat. Mají také právo na kolektivní akce pro ochranu svých práv a nemohou být za svoji účast na těchto akcích postihovány nebo sankcionovány.

 

Situace v České republice

V ČR je oproti západní Evropě situace poněkud rozporuplná, což je možná dáno specifičností prostředí. Přestože u nás funguje řada plně digitalizovaných „podniků budoucnosti“, spoléhá stále velká část ekonomiky na levnou manuální lidskou práci, svým charakterem bližší tradičním výrobním činnostem, avšak vykonávanou agenturními pracovníky. Sociální partneři a vláda přijali Národní akční plán BOZP 2016–2020, v němž je jednou z hlavních priorit omezení nastupujících pracovních rizik v oblasti on-line světa práce a jejich zahrnutí do hodnocení rizik, které musí zaměstnavatelé zpracovávat. Dále se počítá s pomocí státu při zpracování školení BOZP pro podnikatelské subjekty pro zvládání pracovních rizik v těchto oblastech. Plán dále předpokládá, že by se zaměstnavatelé měli podílet na vytváření sdílených či kolektivních pracovních míst a pracovišť pro vzdálený výkon práce pro OSVČ a v rámci EU spolupracovat na modernizaci směrnice o zobrazovacích jednotkách.

 

 

autor: Daniela Kubíčková, BOZP specialistka, VÚBP, v.v.i.